با رشد سرمایه گذاری خارجی و بهبود جو تجاری کارآفرین های جوان آسیایی فعال تر شدند

با رشد سرمایه گذاری خارجی و بهبود جو تجاری کارآفرین های جوان آسیایی فعال تر شدند,
طی حداقل یک دهه گذشته عوامل مختلف از جمله رونق اقتصاد، گسترش بهره گیری از ابزارهای تکنولوژی اطلاعات، جذب سرمایه گذاری خارجی و بهبود جو تجاری در اثر تصحیح قوانین، روند حرکت بخش خصوصی در کشورهای آسیا به سوی رونق شتاب گرفته است. به ویژه از آن جهت که جمعیت آسیا جز در ژاپن بسیار جوان است، تمایل این گروه به سوی فعالیت مستقل اقتصادی نه تنها از فشارهای موجود بر دوش دولت ها می کاهد بلکه در رشد اقتصادی کشورها نیز موثر است.
طی این سال ها تحولی مهم در نحوه فعالیت سرمایه گذاران آمریکایی رخ داده است. آن ها که تا پیش از این سرمایه های خود را صرف راه اندازی شرکت ها در دره سیلیکونی می کردند به سوی آسیا آمده اند تا از فرصت های تجاری موجود در این قاره حداکثر استفاده را ببرند. اشباع شدن بازار مصرف در غرب به ویژه آمریکا و نیروی کار نسبتا ارزان و تحصیلکرده در آسیا از جمله مهم ترین عوامل موثر در روند رو به رشد سرمایه گذاری آمریکایی ها و اروپایی ها در آسیاست. نکته جالب توجه این است که تا دو دهه پیش اکثر دانشجویان آسیایی که در غرب به تحصیل می پرداختند تمایل به بازگشت به کشورهای خود نداشتند اما اکنون بیش از ۶۰ درصد آن ها به کشورشان بازمی گردند تا کسب و کاری پررونق را تاسیس کنند. در این میان دولت ها نیز که متوجه تاثیر بزرگ کارآفرینان در اقتصادهای ملی شده اند در حوزه های مختلف در حال هموار کردن راه حرکت آن ها هستند. در حقیقت به اعتقاد تحلیلگران موج جدیدی از رونق در آسیا مشاهده شده که تمام فعالان اقتصادی تلاش می کنند از آن بیش ترین بهره را ببرند. در عمل کفه نوآوری و کارآفرینی در دو سوی عالم یعنی آسیا و غرب به تدریج هم تراز می شود.سرمایه گذاران غربی به شیوه های گوناگون در آسیا مشغول فعالیت شده اند.
از یک سو شرکت های بزرگ خودروساز و تولیدکننده فولاد د�� غرب در حال انتقال خطوط تولید و کارخانه هایشان به شرق هستند و از سوی دیگر سرمایه داران مشتاق فعالیت اقتصادی در آمریکا به تامین مالی طرح های کارآفرینی آسیایی ها می پردازند. تحولات در اقتصاد کلان باعث شده نوعی تقسیم کار جدید در جهان رخ دهد. برای مثال بخش نرم افزار در هند بخش عمده کارهای کامپیوتری و برنامه نویسی شرکت های بزرگ غربی را انجام می دهند. این افراد به تدریج خود تولیدکننده نرم افزارهای اصلی می شوند و دیگر نیازی به کار برای شرکت های غربی نخواهند داشت.در آسیا پول و منابع مالی تنها مانع بر سر راه کارآفرینی جوانان نیست. در برخی موارد موانع فرهنگی هنوز هم از حضور فراگیر جوانان در عرصه کارآفرینی جلوگیری می کند. برای مثال در ژاپن هنوز هم خانواده ها ترجیح می دهند جوانان به جای راه انداختن کسب و کار جدید، برای شرکت های بزرگ کار کنند.
از دید خانواده ها ریسک کارآفرینی جوانان بالاست و نیز با توسعه این نوع کسب و کارها شرکت های بزرگ از حضور نیروهای خلاق محروم می شوند. در حقیقت حس شدید ملی گرایی چنین تمایلاتی را به وجود آورده است. در برخی کشورهای آسیایی نرخ رشد اقتصاد پایین است و زمینه برای حضور سرمایه گذاران خارجی چندان مهیا نیست. در این کشورها هر شرکتی که زودتر سهم بزرگی از بازار را به خود اختصاص دهد در نهایت موفق تر خواهد بود. به همین دلیل است که کشورهای کم تر توسعه یافته ای نظیر ویتنام برای سرمایه گذاران خارجی جذابیت بسیار زیادی پیدا کرده اند. کارشناسان توصیه می کنند در این کشورها قشر جوان که هر روز مهارت و دانش بالاتری کسب می کند باید برای شرکت در فعالیت های اقتصادی از فرصت های بسیار زیادی که در اختیار دارند حداکثر استفاده را بکنند در این جا نقش مدیریتی کلان دولت ها بسیار مهم است.
منبع: هفته نامه بیزنس ویک دوم فوریه ۲۰۰۸
منبع : روزنامه سرمایه


 
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه